Nytt forskningsprogram: Omställning för ett klimatneutralt Sverige

Publicerad

Fyra miljöekonomer från Institutionen för nationalekonomi med statistik kommer att ingå i ett av forskningsstiftelsen Mistras största satsningar på klimatforskning någonsin.

Thomas Sterner, Åsa Löfgren, Jessica Coria och Wolfgang Habla är nationalekonomer med inriktning mot miljöekonomi och några av huvudforskarna i ett nytt fyraårigt forskningsprogram, "Non-Emission Products and Services in Sweden", som finansieras av Mistra. Syftet är att ta fram förslag på hur svensk industri och samhället ska ställas om för att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser.

Forskningsprogrammet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet. Förutom Göteborgs universitet medverkar forskare från Chalmers tekniska högskola, Linköpings universitet och Kungliga Tekniska högskolan.  Dessutom ingår utländska forskningsinstitut, ett stort antal företag och andra organisationer i programmet.