Marion Dupoux utsedd till en av Frankrikes mest framstående unga ekonomer

Mario DupauxMarion Dupoux har tillsammans med två andra kvinnliga forskare belönats med den franska nationalekonomiska föreningens pris för bästa avhandling i ämnet nationalekonomi. Priset delades ut 15 maj vid Paris School of Economics under ledning av Thomas Piketty.

Marion Dupoux avhandling "Structure of preferences, decision-making and the environment. Theoretical and experimental approaches” analyserar beslutsfattande och preferenser i relation till miljöresurser.

Vad betyder priset för dig?

– Min glädje över att få det här priset är tvåfaldig. För det första är detta en stor belöning för allt arbete jag lagt ner under min avhandling. Som utbildad ingenjör fick jag lära mig både ämnet ekonomi och försöka ta fram ny forskning. För det andra är det här året unikt eftersom de tre priserna uteslutande tilldelats kvinnor. Det betyder mycket i en forskningsdomän som mestadels domineras av män, säger Marion Dupoux .

Marion Dupoux disputerade vid University of Paris Nanterre 2017. Nu är hon verksam som forskare inom miljöekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.